Owies – zdrowy i nie tylko do jedzenia


Zazwyczaj używamy owsa w kuchni w postaci płatków, lub ew. maki owsianej.

Owies przez wieki był podstawą jadłospisu wielu ludów, dlatego, że jest jednym ze zbóż o największej wartości energetycznej i odżywczej, a oprócz tego posiada właściwości lecznicze, używany jest także jako składnik wielu kosmetyków do pielęgnacji skóry.

Owies jest źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (zdrowych dla serca), lekkostrawnego białka, witamin i minerałów oraz błonnika. Oprócz tego zawiera fitosterole, enzymy, śluzy roślinne i nietoksyczne alkaloidy.

Nakładany na skórę, regeneruje i zmiękcza, nawilża i wygładza. Najlepiej jest stosować go do pielęgnacji skóry suchej, wrażliwej i podrażnionej. Te właściwości zawdzięcza krzemionce i śluzom roślinnym.

Przyjmowany doustnie, przywraca równowagę systemu nerwowego, mogąc go pobudzić lub odprężyć. Swoje działanie relaksujące zawdzięcza niewielkiej ilości alkaloidu zwanego aweniną, która uspokaja organizm.

Owies pomaga wywołać sen, jest więc bardzo dobry dla osób mających problemy z bezsennością, dzięki zawartości pierwiastków – wapnia, magnezu, potasu i  żelaza oraz witamin z grupy B.

Z drugiej strony ma również działanie pobudzające i jest bardzo skuteczny w zwiększaniu wydolności fizycznej i umysłowej (świetny dla uczniów, studentów oraz sportowców i każdego kto chce naturalnie wspomóc swój organizm).

Owies wchodzi w skład gotowych preparatów uspokajających i odbudowujących, po co jednak kupować gotowca skoro możemy kupić płatki lub otręby i samemu przygotować z nich to czego potrzebujemy. Owies jest zbożem które nie wykazuje żadnych działań niepożądanych zarówno stosowany zewnętrznie jak i doustnie.

Jak stosować owies?

Można z niego przygotować np. wodę owsianą:

2 łyżki ziaren owsa gotować przez 5 minut w litrze wody.  Wywar odcedzić. Napój można posłodzić i pić go na zimno w ciągu całego dnia.

Taki „napój” działa regulująco i tonizująco na układ nerwowy.

Możemy również użyć takiego wywaru dodając go do kąpieli, która nie tylko wygładzi i nawilży naszą skórę, ale również nas zrelaksuje. Tak kąpiel będąca źródłem krzemionki złagodzi również dolegliwości reumatyczne i artretyzm.

Oczywiście pożytkiem dla nas będzie jedzenie płatków owsianych, dodawanych np. do porannego musli. Takie musli jest bardzo pożywne, dzięki duże zawartości błonnika, który jak wiem pęcznieje nam w żołądku, zapewniając uczucie sytości na długi czas. Płatki owsiane na śniadanie będą również zbawienne dla odchudzających, nie tylko dzięki dużej zawartości błonnika, ale również dzięki globulinie (białko).

Często nie mamy rano czasu, na szykowanie śniadania, dlatego polecam owsiankę, która robi się sama.

Owsianka

Wystarczy wieczorem wyspać do słoika płatki owsiane zalać je ulubionym mlekiem (szczególnie polecam roślinne np. ryżowe, migdałowe lub inne), powyżej ich wysokości (spęcznieją) i odstawić na noc do lodówki. Można od razu dodać do nich niesiarkowane rodzynki (dodadzą słodyczy) lub inne niesiarkowane bakalie i orzechy.

W ten sposób mamy rano gotowe pożywne i zdrowe śniadanie. Wystarczy wyjąć słoik z lodówki, dołożyć do niego świeżych truskawek i innych owoców i już gotowe!

Możemy cieszyć się smakiem, dodatkowo dodając sobie energii na kilka godzin!

owies
Owsianka

Smacznego!

Drukuj
Previous Tort naleśnikowy z jagodowym "twarożkiem"
Next Top 5 przepisów śniadaniowych na lato - na słodko

1 Comment

  1. […] Owies – zdrowy i nie tylko do jedzenia […]

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *